Monday, August 7, 2006

Welcome to Japan!

Khamis lepas, aku kena arrange lunch with some customers kat PJ Hilton. Bos aku kate arrange kat Japanese restaurant. Aku sgt tak suka makanan jepun ni...perut aku takleh terima siot...last time aku makan makanan jepun, mlm tu gak aku sakit perut. tapi oleh sbb bos dah suruh, aku arrange je la. dan as expected, aku mmg tak reti nak order makanan kat situ. aku order mee ape ntah...pastu order la sashimi...sekali datang, rupenye ikan mentah! erkss...aku try la sepotong, mual tekak aku dibuatnya. pastu try 2nd piece, konon² nak ilangkan mual, try la dgn wasabi, tak boleh jugak...last² tak makan, biar je kat situ. sejak drpd lunch haritu (especially lepas makan ikan mentah tu), perut aku mmg tak berapa selesa. tekak pon semacam jer...huhuhu. Anyway, ade gak benda menarik yg aku belajar, which is vocab jepun. here're some of 'em:

a) wasabi - sambal jepun kaler hijau yg rase pedasnya agak pelik, pedas + rase pudina
b) sashimi - ikan mentah pelbagai jenis yg dipotong² (konfem aku takkan makan ni lagi!)
c) edamame - kacang kaler hijau (bukan kacang hijau) yg direbus, biasanya makan as starter
d) tempura - lauk² yg digoreng dgn tepung, biasanya udang, sotong, ketam
e) udon - mee jepun kaler kuning pucat, agak tebal dan kenyal. kalau makan ni, cepat rase kenyang
f) soba - mee jepun kaler kelabu pucat, tak menarik kan? hahaha
g) misou - sup yg (aku rase) dimasukkan tauhu dan seaweed yg diblend, not bad la rasanye...
h) tatami - style makan org jepun yg dok atas lantai tu...
i) Genji - name Japanese restaurant kat Hilton PJ
j) Iketeru - name Japanese restaurant kat Hilton KL Sentral
k) Eyuzu - name Japanese restaurant kat Eastin

Senang cerita...aku mmg tak sesuai makan japanese food daaa....peace! ^_^ v

5 comments:

m said...

huh..lagi mau ajak aku makan kat some sushi kang whatever!

aniza said...

alaa... dulu aku pun tak reti makan. tapi skrg ok gak arr. try yg mini2 kat carrefour or JJ je :)

why don't u guys try it too.

sam said...

hohoho....bukan aku yg ajak makan sushi, ain yg ajak! akupon tak makan sushi...erksss

Anonymous said...

waaa wasabi.. tidakk.. everytime aku makan apa2 benda yg ada wasabi, walopon sekelumit je kat rice cracker ke, mesti aku akan migraine.. dia nye pedas naik ke kepala..

tapikan sam, sushi best.. i like!! hehe..

-aina

hasmn said...

aku sukeh sushi king!! arrghh terliur tahap banjir dalam bulan pose nih.. anyway sam.. ada sushi yang tak mentah.. sashimi memang mentah.. btw, additional info

wasabi = dibuat dari ubi wasabi.. ditanam macam karot dan disagat/parut halus.. aku suke wasabi kalau dah dicampur kicap masin + manis.. baru ilang rase hanyir salmon..