Saturday, October 7, 2006

India Trip part 5 dah...

Ok sabar semua, sabar. aku tau dah byk sgt entry psl trip India ni, tapi nak buat cemane, aku nak tulis semua sbb blog kan mcm diari, so aku nak le tulis psl trip ni supaya tak lupa. lagipon pegi India is another milestone for me, u know! hehehe

Sambung balik, lelaki tua yg masuk dlm van tu rupanya tour guide kitorg. nama dia Aziz, aku rase umur dia dah 70 lebih kot. dia kurus sgt, rambut dah le berinai. dia kate dia org local i.e. dr Fatehpur Sikri. dan dia keep on calling "abdul halim...abdul halim..." agaknye dia ingatkan name grup kitorg ni abdul halim.

Aziz ni kate Fatehpur tu maksudnya "win" dan Sikri tu name kampung. Tapi aku dah lupe ape kaitannye hehehe. ala, basically it's just kota mase zaman pemerintahan raja Khan mane ntah...byk sgt Khan, tak perasan aku. kalau tak silap, datuk kpd raja yg buat Taj Mahal tu kot...Keliling bangunan ni sume dinding kaler merah bata, tengah plak lapang. ade satu makam kat ruang tengah tu, katanya makam sufi. kononnya raja ni tak dpt anak, so sufi ni la yg tolong raja tu, doa dia la yg berkat raja tu dpt anak. so dibuat satu makam dlm kota tu. Kitorg ade la tabur bunga, ikat tali kat dinding makam, konon² hajat akan tercapai. sebenarnye aku tak caye benda² ni tapi dah si Aziz tu suruh, buat je la. takde hajat ape² pon hehehe

ni la Fatehpur Sikri, kawasan lapang, keliling tembok

nun ujung sane tu pintu masuk Fatehpur Sikri, org tua kurus tu la Aziz dan yg kotak² kat lantai tu kubur....huhuhu


Aziz ni sebenarnya garang. dia mmg dah sound kitorg supaya jgn beli ape² kat budak² yg jual kat situ. mmg byk bebudak yg jual rantai, gelang etc. ala² kat Indonesia. sape penah pegi Indon, tau le cemane. diorg akan ikut kita sambil beriya² soh kita beli brg dia. yg si Aziz ni plak beriya² halau bebudak ni. aku agak dia ckp sthing like "jangan kacau, diorg ni semua taknak beli brg korg, pegi sane, pegi!". tapi kejap je...pastu diorg dtg balik. aku rase diorg agak hormat dgn Aziz ni sbb dia org tua dan dia plak dr tempat tu itself. tapi, sampai satu time ni, agaknye si Aziz tu dah bengang gile, dia flying kick one of the boys, jatuh terduduk budak tu huhuhu sume terdiam jap...terkasima. tapi kejap je, agak² 5 minit, bebudak tu dtg balik. punya la degil...


makam sufi

depan makam sufi pon ambik gambar

Selain makam sufi, ade la bilik² yg byk, dulu buat kelas belajar, skang takde dah. yg menarik kat sini is diorg punye architecture la...mmg menarik.



bergambar kat pintu masuk Fatehpur Sikri


Lepas tu, Aziz bwk kitorg keluar, dia tunjukkan kampung, dia tunjukkan pintu gerbang masuk kota tu, tinggi gile...60m kalau tak silap. pastu gi ke sebelah kanan kota, dia tunjuk plak rumah menteri, rumah isteri² raja tu, pejabat pos dan ade satu pondok, kononnya ade sorg pahlawan zaman tu mati kena pijak gajah kat spot tu, so pondok tu didirikan utk mengingati org tu. ape² la... mase kitorg tgh tgk tempat² yg kat luar ni, tetiba hujan lebat turun yg berangin lagik. kitorg pon cepat² lari tapi si Aziz ni rileks je sambil ckp kat diri sendiri "it's only water".....

Aziz hantar kitorg sampai ke van, pastu kitorg pon balik. Aziz didropkan kat satu simpang dan dia jalan dgn penuh selamba balik ke kampung dia dlm hujan lebat tu. org tua ni mmg tabah laa...

On the way balik, kitorg ckp kat Prakash, singgah le mane² tempat shopping sbb hari still awal. mase tu around 6 pm (India time) si Prakash ni mcm kureng paham. "marketing? u want to go marketing?" kitorg plak blur...marketing? marketing ape ni? ohh...rupanye shopping tu dia panggil marketing! lantak ko lerrr...so dia bwk kitorg pegi tempat shopping, tapi tempat yg selalunye tourists pegi. of cos mahal ler, aku agak all those travel agents mmg ade alliances dgn shopping spots mcm ni, nanti diorg dpt la komisen. tapi brg mahal, takde sape nak beli unless mat saleh je.

Lepas 'window-marketing' :P kitorg balik hotel dan janji dgn Prakash nak keluar balik for dinner ard 8 pm. So ard 8 pm, kitorg keluar tapi pegi marketing dulu huhuh. si Asri (kawan Ajak) tu kate dia nak carik leather jacket. dan kebetulan mmg ade satu kedai kulit kat Agra tu. kedai tu bleh terima tempahan lagik, diorg akan jahitkan. sume brg² kat situ pon diorg buat sendiri, jacket, seluar, belt, wallet, handbag. Aku dan Halim beli belt, Ajak beli jacket, Asri plak beli jacket dan nak tempah seluar leather yg sepadan. LEATHER PANTS!! This is so ROSS!! aku tergelak, terpinga², terkejut dan macam tak percaya bila tau dia nak tempah leather pants, tapi dah dia nak buat, dia pon ade duit. lantak ko ler...so kitorg lepak lame gile kat kedai tu sementara diorg carik jaket yg sesuai, carik material yg padan, ambik ukuran. esok baru leather pants dia siap. sambil tu borak² dgn org kedai tu, diorg agak kagum sbb kita tau citer Bollywood dan kenal pelakon sane. Shah Rukh Khan, Salman Khan, Aishwarya Rai, Preity Zinta, and all those movies....aku tatau sgt, Halim dgn Ajak ler yg tau byk.

Asri (pakai jaket leather) bergambar dgn tokeh kedai leather

Aku yg bosan tunggu si Asri tempah leather pants. Prakash pon dah buat muka bosan...


Lepas berleather, singgah plak kedai pakaian. nak carik sari, kurta dan ape² yg patut. diorg sume borong sari...aku gak yg beli 1 je, aku tatau pon nak bagik sari tu kat sape. kakak aku je la kot, mak aku tak pakai kain sari ni. Halim beli 5 helai sbb nak buat baju raya utk sume family dia. So raya tahun ni family Halim akan pakai baju kain sari, sape nak tgk, sila dtg ke rumah Halim :P

Si Asri ni plak mmg ade satu perangai, dia akan tanya harga semua benda mcm berminat nak beli. pastu dia akan mintak kurang gile² punye, sampai turun 60%-70% drpd harga asal. kalau dpt, dia akan beli, even though awal² tadi dia tak ler keen sgt nak beli. so in the end, mmg byk brg yg dia beli. aku taktau la sape dia nak bagik...

Lepas tu, baru kitorg makan. mase tu dah ard kol 10 pm dan kedai mcm nak tutup. Ade satu kedai ni bukak, kitorg makan situ je. Aku, as always, makan nan je la...mmg kitorg last customer utk kedai tu. Then balik hotel, tidor sambil tgk video klip hindustan hahaha

4 comments:

Anonymous said...

aku boring plak baca entry kau yg tak abis2 psl india pastu punya laa lag...entry psl india yg kau gi 16th Aug, tp smp Oct tak abis lagik.....

aniza said...

huhu sedey nye kena flying kick. korang xde rasa simpati ke kat budak tuh.

tapi aku suka shopping = marketing :D

++ hainey ++ said...

ahh...sgt terperinci dan sgt details..ntah bile mo khatam ;p

araamy said...

takper sam.. teruskan cerita ko... takdel aa aku boring sangat kat billing ni... wonder jugak.. dah dekat 2 bulan.. ko ingat lagi detail...